
Razem z Grupą Pingwina, zarządzającą kilkoma ośrodkami narciarskimi i rowerowymi w Polsce, przeprowadziliśmy badanie, by sprawdzić, czy i co Polacy planują na zimowy urlop. Gdzie chcą jechać, na jak długo, ile planują wydać i co jest dla nich najważniejsze przy wyborze miejsca wyjazdu? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź w poniższym artykule!

Aż 41% procent badanych planuje wyjazd w tym sezonie zimowym, a 28% wciąż się waha. Na zimowe podróże najczęściej decydują się najmłodsi dorośli: wśród osób w wieku 18-24 odsetek wynosi 60%, a wśród tych powyżej 65 lat – 26%. Bardziej skłonni do zimowych wojaży są też Polki i Polacy będący rodzicami: taki wyjazd planuje 59% gospodarstw domowych z dziećmi. Wśród gospodarstw bez podopiecznych na zimowy urlop wybiera się 33%.
– Zainteresowanie zimowym wypoczynkiem wśród Polaków jest na wysokim poziomie. Niemal 70% naszego społeczeństwa planuje lub rozważa wyjazd w sezonie zimowym, co potwierdza nie tylko duży potencjał nadchodzących miesięcy dla krajowej turystyki, ale również coraz silniejsze zakorzenienie zwyczaju zimowych podróży w życiu Polaków – komentuje Anna Wysocka, Digital Marketing Manager w Grupie Pingwina.


Zimowy wypoczynek najwięcej badanych – bo aż 57% – planuje w Polsce. W pierwszej kolejności chcą jechać w góry (39%), wśród których prym wiodą Tatry. Na kolejnych miejscach są Bieszczady, Sudety, Beskidy i Pieniny. 21% respondentów stawia na odpoczynek za granicą.
– Tylko co czwarty Polak rozważający wyjazd planuje spędzenie zimowego wypoczynku za granicą. To pokazuje, że rodzime ośrodki narciarskie, górskie kurorty i miejscowości uzdrowiskowe skutecznie konkurują z zagranicznymi destynacjami, oferując coraz wyższy standard usług, nowoczesną infrastrukturę oraz bogaty program atrakcji – mówi Jacek Janowski, dyrektor Departamentu Wsparcia Rozwoju Turystyki z Polskiej Organizacji Turystycznej.

Większość badanych planuje swój zimowy wyjazd na 4–6 dni (42%) lub 7–10 dni (28%). Nie są to też urlopy planowane z długim wyprzedzeniem: 30% osób robi to 2–3 miesiące przed wyjazdem, a aż 26% tylko 2-3 tygodnie wcześniej. Taka tendencja krótszych (za to częstszych) wyjazdów, rezerwowanych w ostatniej chwili, utrzymuje się od czasów pandemii i, jak pokazuje nasz raport, trend póki co się utrzymuje.

A co z budżetem? Najwięcej badanych deklarowało wydanie kwoty poniżej 3 tys. zł (31%) i od 3 do 5 tys. (25%). Jest też całkiem spora grupa, bo aż 20%, która szacuje swoje wydatki na zimowy wyjazd w przedziale od 5 do 10 tys. zł.

Badani szacowali, że lwią część budżetu przeznaczą na noclegi (70%). Drugą z kolei pozycją jest wyżywienie (35%), za to rozmaite atrakcje, w tym skipassy, stanowią tylko 12%. To jednak nie dziwi, kiedy przyjrzymy się odpowiedziom na pytanie, jaki typ wyjazdu zimowego preferują respondenci. Największą popularnością cieszą się urlopy nastawione na relaks, czyli spa, wellness i spacery (ok. 30%). Prawie identyczny odsetek respondentów wskazało zwiedzanie i atrakcje kulturalne, a aktywny wypoczynek, jak właśnie sporty zimowe – 23%.


Inspiracji, informacji i rekomendacji nasi badani szukają w różnych miejscach. Widać tutaj wyraźnie różnice pokoleniowe.
– Młodsze pokolenia dużo lepiej odnajdują się w zakamarkach internetu, konsumowaniu dużej ilości treści i samodzielnym researchu – czy to w social mediach, czy na portalach turystycznych. Starsze pokolenia zaś bardziej cenią sobie osobistą opinię osób, którym ufają i częściej polegają na ich poleceniu, nawet jeśli jest to zaprzyjaźniony agent w biurze podróży – podsumowuje Krzysztof Dębski, Chief Marketing Officer w Triverna.pl. Jest też coś, co go zdziwiło:
– Moje zaskoczenie wzbudziło niskie wskazanie telewizji, która przy swojej różnorodności i bogactwie kanałów oraz programów poświęconych podróżom, uzyskało średnio mniej niż 10% wskazań.


Jak wynika z naszego badania, najważniejszym kryterium podczas planowania wyjazdów zimowych dla 54% respondentów jest stosunek ceny do jakości. Ta miara jest już ważniejsza od niskiego kosztu pobytu (34%). Polacy zwracają też uwagę na standard noclegu (33%). Odzwierciedla to pytanie o typ obiektów noclegowych najchętniej wybieranych na zimowy urlop. Są to głównie pensjonaty (21%), standardowe hotele (17%) i apartamenty (13%).

Raport opracowano na podstawie ogólnopolskiego badania przeprowadzonego w październiku 2025 roku przez IBRiS metodą CAWI na reprezentatywnej próbie 1000 dorosłych Polaków.
Szukasz inspiracji do zimowego wyjazdu? Sprawdź ofertę najlepszych, sprawdzonych hoteli na Triverna.pl
Podobne artykuły
Zapisz się na newsletter i zyskaj!
Najlepsze oferty, podróżnicze inspiracje, prezenty na urodziny.