Gwiazdki hotelowe – co oznaczają? Oto warunki, które musi spełnić hotel

gwiazdki hotelowe

Wyobraź sobie, że właśnie planujesz wyjazd na weekend i rozglądasz się za hotelem. Na co najpierw zwracasz uwagę? Liczy się dla Ciebie cena, lokalizacja, a może gwiazdki hotelowe? 

Ilość gwiazdek w hotelu ma za zadanie informować podróżnych o standardzie obiektu. Dzięki nim dostajesz informację, jakich udogodnień możesz się spodziewać. Czy jednak na pewno wiesz, czym się różnią dwie gwiazdki w hotelu od trzech? Czy zawsze warto dopłacić za więcej gwiazdek hotelowych? Postanowiliśmy ułatwić Ci rozeznanie w systemie gwiazdek hotelowych i wyjaśnić, jakie wymagania musi spełnić hotel, by otrzymać określoną liczbę gwiazdek. Dowiesz się także, w których krajach system gwiazdek funkcjonuje nieco inaczej niż w Polsce. 

Skąd się wzięły gwiazdki hotelowe w Polsce i kto je przydziela?

Gwiazdka jako ocena jakości wcale nie zaczęła swojej kariery od oznaczania standardu hoteli – najpierw odznaczano nimi butelki brandy. Dziś jednak gwiazdki kojarzą się nam przede wszystkim z branżą hotelarską, choć nie wszystkie kraje stosują u siebie system gwiazdkowy. Takim krajem jest np. Grecja, w której zamiast gwiazdek hotele odznaczane są literami. Litera „L” jest zarezerwowana dla obiektów luksusowych, natomiast litery od „A” do „C” odpowiednio dla hoteli 4-,3- i 2-gwiazdkowych. 

Z kolei w Szwecji, Finlandii i Norwegii dla oznaczenia standardu hoteli w ogóle nie stosuje się gwiazdek. 

W Polsce 5-gwiazdkowy system kategoryzacji hoteli za pomocą gwiazdek wprowadziła Ustawa o Usługach Turystycznych z 1997 r., która doczekała się nowelizacji we wrześniu 2010 r. Wymagania dotyczące poszczególnych gwiazdek możemy natomiast znaleźć w Rozporządzeniu Ministra Sportu i Turystyki z 11 listopada 2011 r. Gwiazdki, na podstawie przepisów zawartych w Ustawie, przydziela Marszałek Województwa przy pomocy specjalnej komisji. W jej skład wchodzą specjaliści branży hotelarskiej, przedstawiciele Sanepidu i straży pożarnej oraz nadzór budowlany. Komisja zwraca uwagę nie tylko na rzeczy, które najbardziej rzucają się w oczy podróżnym, czyli na wystrój pokoi czy dodatkowe usługi. Ocena komisji opiera się też na wyglądzie samego obiektu hotelowego z zewnątrz i jego otoczeniu, oświetleniu, obecności wind i schodów przeciwpożarowych – wszystko dla jak największego bezpieczeństwa przebywających w hotelu gości. 

gwiazdki hotelowe - co wpływa na ilość gwiazdek? wnętrze

Gwiazdki hotelowe – systemy w różnych krajach

Czy hotel 5-gwiazdkowy w Egipcie ma ten sam standard, co hotel 5-gwiazdkowy w Polsce? Teoretycznie powinno tak być, bo gwiazdki miały służyć ujednoliceniu standardów hotelowych i ułatwienie wyboru gościom. Jednak w praktyce system gwiazdkowy różni się w zależności od kraju – różnice są nawet pomiędzy krajami europejskimi. Jednak to niejedyny czynnik wpływający na różnice w standardzie mimo tej samej ilości gwiazdek. Skąd w takim razie wiedzieć, że hotel, który rezerwujemy jest 4-gwiazdkowy nie tylko z nazwy? Oto rzeczy, na które musicie zwrócić uwagę zanim klikniecie „rezerwuj”:

  1. Kraj, w którym mieści się hotel: standardy europejskie różnią się dość mocno od standardów w krajach arabskich. Dlatego hotel 5-gwiazdkowy w Hurghadzie w Egipcie może mieć podobny lub nawet niższy standard niż hotel 3-gwiazdkowy w Mediolanie. Dlatego, gdy rezerwujesz hotel w Egipcie, Tunezji, czy nawet Turcji, dla bezpieczeństwa odejmij jedną lub dwie gwiazdki hotelowe– to da Ci lepszy ogląd na rzeczywisty standard hotelu.
  2. Data budowy hotelu: W popularnych kurortach zagranicznych, takich jak włoskie Rimini lub hiszpańska Costa Brava, hotele były budowane jeszcze w latach 80. XX wieku. I od tamtej pory niewiele się zmieniły, często nie były nawet remontowane. Dlatego nie zdziw się, że hotel 3-gwiazdkowy z 1982 roku może nieco trącić myszką w porównaniu do hotelu o tej samej liczbie gwiazdek, ale wybudowanego w roku 2009. Warto zwrócić uwagę na to, jak wygląda budynek hotelu z zewnątrz i unikać kurortów, które lata świetności mają już raczej za sobą. 
  3. Przynależność do dużych sieci hotelowych: Sieci hotelowe starają się utrzymać ten sam standard przypisany określonej liczbie gwiazdek w każdym kraju, w którym zlokalizowany jest hotel. Oszczędza to gościom rozczarowania i daje poczucie bezpieczeństwa – za które jednak często trzeba sporo więcej zapłacić. 
gwiazdki hotelowe - co wpływa na ilość gwiazdek? wnętrze

Co wpływa na liczbę gwiazdek hotelowych przydzielanych w Polsce?

Komisja, która przydziela gwiazdki hotelowe obiektom w Polsce, opiera się na liście wymagań liczącej aż 52 punkty. Wiele z tych wymagań dotyczy spraw, na które gość hotelowy zazwyczaj nie zwraca uwagi. Przykładowo jeśli hotel chce mieć 3 gwiazdki hotelowe lub więcej, obowiązkowo powinien posiadać daszek nad wejściem. Inne zaskakujące wymagania to igielnik w pokoju, meble, które stanowią jeden komplet lub faks dostępny w recepcji. Chcecie sprawdzić, czego można się spodziewać po hotelu 1-gwiazdkowym lub 2-gwiazdkowym i czy na pewno warto dopłacić ekstra za standard hotelu 5-gwiazdkowego? Oto nasz przewodnik po gwiazdkach hotelowych w Polsce:

Hotele 1-gwiazdkowe

Hotele, którym przyznano 1 gwiazdkę, są przeznaczone dla niewymagających podróżników. Pokoje są urządzone minimalistycznie i nie mają zbyt wielu udogodnień dla gości. W obiektach tej klasy nie ma co liczyć na telewizor czy klimatyzację w pokoju. 

Wyposażenie pokoi: Pokój 2-osobowy w hotelu 1-gwiazdkowym musi mieć minimum 10 m2 powierzchni. W pokoju znajduje się łóżko, lampka nocna, szafa z minimum 3 wieszakami na osobę, biurko lub stół, krzesło, lustro, wieszak na ścianie, 2 szklanki oraz przynajmniej 1 gniazdko elektryczne do dyspozycji gości. 

Łazienka: Wszystko zależy od tego, czy nocujesz w dawniej wybudowanym hotelu czy nowym obiekcie. We wszystkich nowych hotelach możesz liczyć na łazienkę w pokoju, natomiast w starszych obiektach osobne łazienki musi posiadać tylko ¼ pokoi. W łazience znajdziesz wannę lub kabinę prysznicową, umywalkę, sedes, lustro, kosz na śmieci, mydło oraz ręczniki. 

Usługi gastronomiczne: śniadania hotelowe, możliwość zakupu gorących napojów w hotelu przez całą dobę, także z automatów.

Sprzątanie: codzienne sprzątanie, wymiana pościeli i ręczników co 3 dni lub na prośbę gości.

Dodatkowe usługi hotelowe: ogólnodostępne miejsce do oglądania telewizji, przechowalnia bagażu.

gwiazdki hotelowe - co wpływa na ilość gwiazdek? śniadania

Hotele 2-gwiazdkowe

Hotel 2-gwiazdkowy różni się od hotelu 1-gwiazdkowego raptem kilkoma udogodnieniami. Macie tu do dyspozycji nieco większy pokój, w którym nowym elementem wyposażenia jest radio. Dodatkowo dostęp do Internetu, czyli coś, co w dzisiejszych czasach uważamy za oczywiste. Goście mają też możliwość skorzystania z aperitif-baru lub baru kawowego.

Wyposażenie pokoi: Pokój 2-osobowy w hotelu 2-gwiazdkowym musi mieć minimum 12 m2 powierzchni. W pokoju, poza rzeczami dostępnymi w hotelu 1-gwiazdkowym, jest także radio i miejsce na bagaż. 

Łazienka: Tu również wiele zależy od tego, czy wybraliście nowy czy starszy hotel. Wszystkie nowo wybudowane hotele 2-gwiazdkowe muszą mieć łazienkę w pokoju. W starszych obiektach obowiązuje zasada, że osobne łazienki muszą znaleźć się w minimum 50% pokoi. Wyposażenie łazienki takie samo, jak w obiekcie 1-gwiazdkowym.

Usługi gastronomiczne: śniadania hotelowe, możliwość zakupu gorących napojów w hotelu przez całą dobę, także z automatów, aperitif-bar lub bar kawowy.

Sprzątanie: codzienne sprzątanie, wymiana pościeli i ręczników co 3 dni lub na prośbę gości.

Dodatkowe usługi hotelowe: dostęp do Internetu w pokoju lub w wydzielonym miejscu.

gwiazdki hotelowe - co wpływa na ilość gwiazdek? restauracja

Hotele 3-gwiazdkowe

O ile hotele 1-gwiazdkowe i 2-gwiazdkowe nie różnią się od siebie znacząco standardem, o tyle 3 gwiazdki hotelowe to już potężna różnica. W obiektach 3-gwiazdkowych funkcjonuje restauracja i kawiarnia, działa Wi-Fi, jest też dostępna usługa room service, a czasem również centrum wellness i spa.

Wyposażenie pokoi: Pokój 2-osobowy w hotelu 3-gwiazdkowym musi mieć minimum 14 m2 powierzchni. W pokoju znajduje się łóżko, stolik lub szafka nocna, lampka nocna, oświetlenie górne, szafa z minimum 3 wieszakami na osobę, zestaw do czyszczenia ubrań i butów, igielnik, torba na bieliznę do prania, biurko lub stół, materiały piśmiennicze, 2 krzesła, lustro, wieszak na ścianie, 2 szklanki, woda butelkowana, dostęp do co najmniej jednego gniazdka elektrycznego przy miejscu pracy, radio, telefon, telewizor, miejsce na bagaż. 

Łazienka: Wszystkie pokoje w hotelu 3-gwiazdkowym posiadają oddzielne łazienki. W łazienkach znajduje się wanna lub kabina, umywalka, lustro, kosz na śmieci, mydło i ręczniki. 

Usługi gastronomiczne: restauracja hotelowa (chyba że w odległości do 500 m od hotelu mieści się restauracja), kawiarnia, room service.

Sprzątanie: codzienne sprzątanie, wymiana pościeli i ręczników co 3 dni lub na prośbę gości.

Dodatkowe usługi hotelowe: Wi-Fi, ogólnodostępna sala spotkań, pranie, prasowanie i czyszczenie bielizny i ubrań, sprzedaż kosmetyków i środków higieny osobistej, czasami gabinety odnowy biologicznej lub SPA. 

Obsługa: dwujęzyczna recepcja dostępna 24 h na dobę.

Hotele 4-gwiazdkowe

Nocując w hotelach 4-gwiazdkowych wchodzimy już zdecydowanie na wyższy poziom standardu i usług. Możemy liczyć na sporo większe, wyciszone pokoje, a sam hotel jest często doskonale zlokalizowany – w centrum miasta, w pobliżu największych atrakcji lub w malowniczej okolicy, np. lasu, plaży lub jeziora. Hotele 4- i 5-gwiazdkowe mają też rozbudowaną ofertę dla firm – można tu zorganizować konferencję, imprezę firmową lub wystawny bankiet. 

Wyposażenie pokoi: Pokój 2-osobowy w hotelu 4-gwiazdkowym musi mieć minimum 16 m2 powierzchni, często dostępne są pokoje z ładnym widokiem, np. na morze lub las. W pokoju poza rzeczami dostępnymi w hotelach 3-gwiazdkowych znajdziemy również fotele lub kanapy, stolik, minibar lub lodówkę. Pokoje są klimatyzowane w obiektach, którym przydzielano gwiazdki hotelowe po 2011 r.

Łazienka: Dodatkowym elementem wyposażenia łazienki w hotelu 4-gwiazdkowym jest suszarka do włosów.  

Usługi gastronomiczne: restauracja hotelowa z kartą dań, kawiarnia, room service. Przez całą dobę dostępne są gorące napoje. 

Sprzątanie: codzienne sprzątanie, codzienna wymiana pościeli i ręczników. 

Dodatkowe usługi hotelowe: Wi-Fi, ogólnodostępna sala spotkań, pranie, prasowanie i czyszczenie bielizny i ubrań, sprzedaż kosmetyków i środków higieny osobistej, sale konferencyjne, kluby. W hotelach 4-gwiazdkowych goście mają do dyspozycji co najmniej 2 rodzaje usług związanych z odnową biologiczną (np. basen, sauna, spa, gabinety masażu, siłownia, sauna). Dodatkowo gościom zapewnia się strzeżone miejsce parkingowe i całodobową usługę bagażową. Ponadto w hotelach o tym standardzie musi mieścić się kwiaciarnia lub istnieć możliwość dostarczenia kwiatów. Dla gości dostępna jest również prasa codzienna. 

Obsługa: wykwalifikowana obsługa, dwujęzyczna recepcja dostępna 24 h na dobę.

gwiazdki hotelowe - co wpływa na ilość gwiazdek? basen

Hotele 5-gwiazdkowe

5 gwiazdek to ocena przyznawana tylko hotelom najwyższej klasy. Czym hotele 5-gwiazdkowe różnią się od hoteli 4-gwiazdkowych? Tak naprawdę granica pomiędzy 4-gwiazdkowymi a 5-gwiazdkowymi hotelami jest bardzo cienka – przynajmniej jeśli chodzi o wymogi formalne. Jednak 5 gwiazdek to nie tylko kwestia wielkości pokoju czy umieszczenia dodatkowych sprzętów w łazience. To także często nocleg w wyjątkowym obiekcie, np. zabytkowym pałacu lub zamku, przepięknie usytuowanym wśród przyrody. Często to również wyjątkowa restauracja ze słynnym szefem kuchni, designersko urządzone pokoje i wyjątkowa oferta wellness i spa. 5 gwiazdek to zdecydowanie oferta dla najbardziej wymagających. 

Wyposażenie pokoi: Pokój 2-osobowy w hotelu 5-gwiazdkowym musi mieć minimum 18 m2 powierzchni, często dostępne są pokoje z ładnym widokiem, np. na morze lub las. Pokoje są przestronne, komfortowe i gustownie urządzone. Pozwalają na swobodny wypoczynek i dają odpowiednią przestrzeń do pracy. W pokojach poza rzeczami dostępnymi w hotelach 4-gwiazdkowych znajdziemy również sejf dla gości. 

Łazienka: Dodatkowe elementy wyposażenia w hotelach 5-gwiazdkowych to płaszcz kąpielowy, telefon i waga.

Usługi gastronomiczne: restauracja hotelowa z kartą dań, kawiarnia, room service. Przez całą dobę dostępne są gorące napoje. 

Sprzątanie: codzienne sprzątanie, codzienna wymiana pościeli i ręczników.

Dodatkowe usługi hotelowe: w hotelach 5-gwiazdkowych często dostępna jest usługa konsjerża, czyli osobistego asystenta gościa hotelowego. Może on np. zarezerwować stolik w wyjątkowej restauracji, doradzić co zobaczyć w okolicy czy pomóc w załatwieniu ważnych spraw, np. naprawy samochodu. 

Obsługa: wykwalifikowana obsługa, dwujęzyczna recepcja dostępna 24 h na dobę

Więcej niż 5 gwiazdek. Co wyróżnia najbardziej luksusowe hotele na świecie?

Teoretycznie pięć gwiazdek to maksimum, jakie może otrzymać hotel. Co jednak z obiektami, które zdecydowanie wykraczają poza przyjęte standardy?

Tak jest z hotelem Burj Al Arab w Dubaju, który określa się jako hotel 7-gwiazdkowy. Na tak wysoki standard zasługuje zarówno sam budynek, jak i wystrój wnętrz oraz dodatkowe usługi. Obiekt o kształcie żagla, postawiony na sztucznej wyspie, dysponuje 200 ekskluzywnymi apartamentami, z których najmniejszy ma powierzchnię 170 m2, a największy – aż 780 m2. Niektóre apartamenty mają złote lub złocone elementy wyposażenia wnętrza. Poza standardowymi usługami hotel oferuje gościom muzeum, bibliotekę, lądowisko dla śmigłowców. Ogromną atrakcją jest kilkupiętrowe akwarium, w którym można podziwiać żywą rafę koralową. 

Z kolei 7-gwiazdkowy hotel w Wenecji kusi gości noclegiem w zabytkowym, XVI-wiecznym pałacu Palazzo Papadopoli nad Canal Grande, w pobliżu słynnego mostu Rialto. Hotel dysponuje 24 komnatami, do których drzwi otwiera się starym kluczem. Komnaty i cały budynek są ozdobione freskami autorstwa największych artystów. Goście mogą zjeść tu kolację w sali balowej lub w bajecznym ogrodzie, a także odpocząć w stylowej bibliotece. Co ciekawe, hotel nie spełnia wszystkich formalnych warunków na status 5 gwiazdek, bo nie ma np. recepcji – goście dopełniają formalności bezpośrednio w swoim apartamencie. 

Gwiazdki hotelowe w naszej ofercie

W Polsce wprawdzie póki co nie ma hoteli 7-gwiazdkowych, co jednak nie oznacza, że w naszym kraju brakuje ekskluzywnych obiektów hotelowych z wyjątkową ofertą. W naszej wyszukiwarce znajdziecie np. 4- i 5-gwiazdkowe hotele, mieszczące się w pięknych zamkach i pałacach w wielu zakątkach Polski. Naszym zdaniem te obiekty nie mają się czego wstydzić, nawet w porównaniu z opisanymi powyżej hotelami z Dubaju czy Wenecji. Zresztą przekonajcie się sami i jeszcze dziś zarezerwujcie wyjątkowy hotel na jesienny wyjazd!